اصول بيش يادگيرى، فرايادگيرى

اصل اول: فرايادگيرى٣

چگونه؟

سؤال مهم بعدى اين است كه چگونه مى خواهيم ياد بگيريم؟ با دو روش الگو بردارى و تأكيد/حذف مى توان به يادگيرى پرداخت.

الگوبردارى:

در اين روش هنگام شروع پروژه شيوه هاى مشترك را در افرادى كه اين مهارت يا موضوع را ياد گرفته اند، پيدا مى كنيم. در رابطه باموضوعات دانشگاهى مى توانيم از برنامه هاى آموزشى دانشگاهها استفاده كنيم. مثلاً اگر مى خواهيم فلسفه را در رده هاى بالا ياد بگيريم، ببينيم كه در مقطع دكتراى فلسفه چه واحدهاى درسى آموزش داده مى شوند. با مراجعه به وبسايت دانشگاه مى توان با مواد آموزشى موضوع مورد نظر آشنا شد.

در رابطه با موضوعات غيردانشگاهى و مهارتهاى حرفه اى، خوب است كه افرادى را كه قبلاً اين مهارت را آموخته اند و در آن حرفه اى شده اند، پيدا كنيم. اين افراد را مى توان در محيط اطراف خود يا در اينترنت يافت. با روش مصاحبه با كارشناسان آن مهارت، منابع مناسب و توصيه هاى لازم را يافته و ساعت ها در وقت صرفه جويى مى كنيم.

تأكيد/حذف

در ابتدا بر زمينه هاى مطالعاتى مهم تر و مفيدتر تأكيد مى كنيم. مثلاً اگر مى خواهيم براى يادگيرى بهتر زبان يك كشور به همان كشورسفر كنيم، به جاى كار بر املاى كلمات آن زبان، بر يادگيرى تلفظ صحيح آنها تأكيد مى كنيم. سپس مواردى را كه با پروژه ى يادگيرى ما همخوانى ندارند حذف يا يادگيرى آنها را به تعويق مى اندازيم. مثلاً وقتى مى خواهيم مكالمه ى زبان انگليسى را ياد بگيريم، يادگيرى گرامر را به مرحله ى آخر موكول كنيم.

تا كى تحقيق كنيم و پروژه را كى شروع كنيم؟

گاهى به جاى خوب تحقيق كردن، به اولين منابع دمِ دستى متوصل مى شويم و از آنها استفاده مى كنيمگاهى هم در مورد پروژه هاى سخت تر براى به تعويق انداختن شروع پروژه، مرحله ى تحقيق را طولانى تر مى كنيم. يك روش خوب اين است كه ده درصد از زمان كل يادگيرى را صرف تحقيق كنيم. مثلاً اگر دوره ى پروژه را براى خود شش ماهه در نظر گرفتيم زمانى معادل دو هفته براى يافتن بهترين منابع و راههاى يادگيرى، براى تحقيق كافى است. قبل از شروع پروژه هاى طولانى بيشتر تحقيق كنيم چون خسته كننده تر مى شوند و مستعد انحراف، تأخير و رها شدن هستند.

گاهى هم در طول پروژه با موانع روبه رو مى شويم و مجدداً نيازمند تحقيق و ارزيابى مى شويم. در كل بايد متوجه باشيم كه بيش ازاندازه تحقيق كردن ممكن است به نتيجه ى كار لطمه وارد كند( قانون كاهش بازده).

قانون هاى ده درصد و كاهش بازده به ما كمك مى كنند تا زمان تقريبى و مقدار تحقيق برايمان روشن شود.

مزاياى بلند مدت فرايادگيرى

مزاياى بلند مدت فرايادگيرى بيشتر هستند چون روى نقاط قوت ما تأثير مى گذارند. هر پروژه فرصتى است كه روش هاى جديد يادگيرى، راههاى جديد جمع آورى منابع، مديريت بهتر زمان وانگيزه را ياد بگيريم. موفقيت در يك پروژه به ما جسارت و اعتماد به نفس مى دهد تا پروژه ى بعدى را شروع كنيم.

دستاورد واقعى و مهم آن اين است كه حالا ديگر  فرآيند يادگيرى چيزهاى سخت را فهميده ايم.

به اشتراک بگذارید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در linkedin
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *