چگونه بيش يادگير شويم؟

الهام مقيم زاده

 ابتدا بايد بگويم چه چيزى مرا به سمتبيش يادگيرىكشاند و چرا اين موضوع برايم اهميت پيدا كرد.

در ميان انبوه كتابهايى كه تاكنون مطالعه كرده ام و كتابهايى كه هنوز در حال مطالعه آنها هستم، كتابى با اين عنوان و با درخشش زيادچشمم را گرفت.

من از آن دسته آدمهايى هستم كه احساس خوشايند يادگيرى و احساس ناخوشايند نبود و كمبود وقت، هميشه در وجودم جنگى تمامعيار و ديرينه دارند. از يك سو تمايل به يادگيرى و انجام چند كار با هم دارم و از سوى ديگر، به دليل پاره اى ملاحظات و مقاومت هاى ذهنى كارهايم را پشت گوش مى اندازم. آنگاه پس از هدر دادن زمان گرانبها مانند كسى  كه مورد سرقت قرار گرفته و اطمينان دارد ديگر به اموال از دست رفته اش دسترسى نخواهد داشت، عزا مى گيرم. البته مى دانم كه بيشتر اين تعارض ها و سركله زدن ها با خود، به علت دير شروع كردن است. در واقع به نوعى مى خواهم تمام پله هاى نرفته ى سالهاى گذشته را چندتا يكى كنم و بالا بروم. به همين علت است كه هر چقدر هم افسار زمان را در دست بگيرم باز هم براى مقدار بيشتر تقلا مى كنم و احساس مى كنم وقت كافى نداشته ام.

واقعيت اين است كه اگر بخواهم با همين منوال ادامه دهم و عمرى باقى باشد، مى توانم به همين آموخته هايم قناعت كنم و با همين فرمان پيش بروم و لذت ببرم. اما به قول فروغ فرخزاد دلم مى خواستهاى من زيادند. مهارتها و هنرهاى زيادى هستند كه مى خواهم ياد بگيرم. علاقه مندى به آموختن موضوعات جديد، پرداختن به نويسندگى و نقاشى در كنار كارهاى روزمره، نيازمند برنامه ريزى قوى و برقرارى تعادل ميان كارو زندگى و علايق است. اين بزرگترين دغدغه ى فعلى من است، كه گاه و بيگاه از انجام درست آن عاجز مى مانم.

وقتى كتاب بيشيادگيرى را ديدم و صفحات كتاب را ورق زدم، متوجه شدم كتاب با ارزشى است. اين كتاب با ذكر مثالهاى متعدد راهكارهايى را نشانمى دهد تا به كمك آنها بتوانيم در مدت زمان كوتاه يادگيرى مؤثر، عميق و خودمحور داشته باشيم. البته كه اين راهكارها نيازمند جديت، تمركز، پيگيرى و تمرين هاى زياد است. بيش يادگيرى يعنى ياد بگيريم چگونه ياد بگيريم. بيش يادگيرى در مورد توانايى يادگيرى مؤثر و كارآمد مهارتهاى سخت است.

همزمان با خواندن كتاب سعى مى كنم آموخته هاى خود را به زبانى ساده و روان در قالب چند مقاله منتشر كنم. ازين جهت اين تصميم را گرفتم كه مى دانم يادگيرى و تمركز بر فرآيند و روند يادگيرى، فقط دغدغه ى من نيست بلكه بسيارى از  انسانها با زمينه هاى علايقمختلف با آن درگير هستند.

اطمينان دارم كه مطالب اين كتاب براى همه مفيد و قابل استفاده خواهد بود.

به اشتراک بگذارید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در linkedin
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *