چرا اهمال كارى مى كنيم؟

الهام مقيم زاده
تقريبن هر روز كه از خواب بيدار مى شوم ليستى از كارهايى دارم كه بايد انجام دهم. بعضى را با رغبت انجام مى دهم اما براى انجام ندادن بعضى هزاران دليل مى آورم. وقت ندارم، چندان هم مهم نيست، مهمان دارم، سرم شلوغ است، فردا انجامش مى دهم و و و و
چرا شروع كردن برايمان سخت است؟
روزانه همه ى ما با اهمال كارى روبه رو مى شويم چه از طرف خودمان چه از طرف ديگران. وعده هايى كه به ما مى دهند و عملى نمى شوند يا برعكس وعده هايى كه خودمان مى دهيم و عمل نمى كنيم و در واقع پشت گوش مى اندازيم و به وقت ديگرى موكول مى كنيم.
چند وقت پيش در كتابى كه در رابطه با يادگيرى بود مطلبى خواندم كه از نظر علمى اهمال كارى را توجيه مى كرد.
وقتى چيزى برايمان خوشايند نيست، مركزى در مغز ما وجود دارد كه در مقابل اين حس ناخوشايند احساسى شبيه درد را تجربه مى كند. درست مشابه همان احساسى كه وقتى معده درد يا دندان درد داريم.
محققان متوجه شده اند، وقتى كه مى خواهيم يادگيرى مهارت يا انجام موضوعى را شروع كنيم، مركز ى در مغز كه  در ناحيه ى قشر جزيره ى مغز قرار دارد فعال مى شود.
نكته ى جالب و مهم اين است كه اين احساس درد پايدار نيست و موقتى است. كافى است شروع به كار كنيم و فرآيند يادگيرى يا انجام را شروع كنيم. با از بين رفتن احساس ناخوشايند، احساس درد در مغز هم محو مى شود. حتى با جلو رفتن در كار اين احساس تبديل به حسى خوشايند و لذت بخش مى شود.
هميشه هم اين اتفاق در ابتداى كار و هنگام شروع نمى افتد. گاهى برايمان پيش مى آيد كه فرآيند يادگيرى يا انجام مهارتى را شروع كرده ايم اما كمى بعد و پس از گذشت مدت زمانى از رفتن به سراغ كار تفرهه مى رويم.
گاهى اين اتفاق زمانى مى افتد كه در همان مراحل اوليه ى كار متوجه مى شويم كه در آن موضوع يا مهارت ماهر نيستيم و از آن لذت نمى بريم. و حتا در بخش هاى ساده ى آن هم مشكل داريم و كل كار مشكل به نظر مى آيد.
اگر شما هم مانند من پياده روى را به عنوان ورزش انتخاب كرده ايد حتمن برايتان پيش آمده كه بعضى روزها پا سست مى كنيد و دلتان نمى خواهد از خانه بيرون برويد. اين همان لحظه ى حساسى است كه به آن بايد به چشم يك تلنگر نگاه كنيم. از همان حسى را كه به ما مى گويد نرو و انجامش نده براى انجام دادن بهره ببريم و در همان لحظه به خود بگوييم همين حالا انجامش مى دهم.
 براى حل مشكل اهمال كارى تنها يك راه حل وجود دارد آنهم اين است كه شروع كنيم و انجامش دهيم. طورى كه به مرحله اى برسيم كه با انجام دادن احساس خوشايندى به ما دست دهد و ديگر نقطه اى در مغزمان درد نگيرد.
به اشتراک بگذارید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در linkedin
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *