اصول بيش يادگيرى، فرايادگيرى

الهام مقيم زاده

اصل اول: فرايادگيرى ١

بيش يادگيرى، به معنى يادگيرى كارآمد و مؤثر مهارت هاى سخت است.

بايد بدانيم كه بيش يادگيرى مارا وارد چالشى دشوار مى كند و ممكن است به خاطر آن تحت فشار ذهنى، احساسى و احتمالاً فيزيكى قرار بگيريم. اما در عين حال ابزارى قدرتمند است براى پيشرفت شغلى، ايجاد احساس رضايت و اعتماد به نفس از انجام مهارتهايى كه سالها به دنبال يادگيرى آنها بوده ايم يا روياى آنها را در سر مىپرورانديم. روياهايى مانند آموختن زبان ديگر، نواختن يك ساز، عكاسى حرفه اى، سرآشپز شدن و بسيارى موارد ديگر كه هميشه براى ما وقت گير و چالش برانگيز بوده اند. 

زير بناى همه پروژه هاى بيش يادگيرى، ٩ اصل هستند كه هر كدام از اين اصول بيانگر جنبه ى  خاصى از يادگيرى موفق است.

اصل اول: فرايادگيرى:

فرايادگيرى يعنى يادگيرى چگونگى ساختار يك دانش، به عبارت ديگر ياد بگيريم كه چگونه آن دانش را ياد بگيريم.

مواد و خوراك لازم براى فرايادگيرى:

١درك نحوه ى عملكرد يك موضوع، مهارتها و اطلاعاتى كه در مورد آن بايد فراگرفته شوند. مثلا براى يادگيرى يك ساز اطلاعات اوليه در مورد آن ساز و نحوه ى عملكرد آن را  كسب كنيم. 

٢آگاهى از روش هاى موجود براى انجام مؤثرتر كارها، مثلاً در مورد روشهاى يادگيرى ساز مورد نظر آگاهى داشته باشيم.

بنابراين در اصل فرايادگيرى ابتدا نقشه ى راه را ترسيم مى كنيم. يعنى ياد مى گيريم موضوعات و مهارتهاى مورد نظر را چگونه ياد بگيريم. براى يادگيرى آسان تر سعى مى كنيم درست تحقيق كردن را آموخته وروى توانايى هايى كه از گذشته داشته ايم تمركز كنيم.

 

فرايادگيرى به دو روش كوتاه مدت و بلند

مدت مى تواند براى ما مؤثر باشد.

روش كوتاه مدت :

با تحقيقاتى كه قبل و حين يك پروژه يادگيرى انجام مى دهيم مى توانيم بر بهبود فرايادگيرى تمركز كنيم.

يك پروژه ى بيش يادگيرى خوب اگر با مواد آموزشى فوق العاده و آگاهى از هدف همراه باشد، بسيار سريعتر از دوره هاى معمول به پايان مى رسددر نتيجه مى توانيم فارغ از رويكرد يك نسخه براى همه ( مانند مدرسه )  پروژه ها را بر اساس نيازها و توانايى هاى واقعى خود تنظيم كنيم.

روش بلند مدت:

هر چه پروژه هاى فرايادگيرى بيشترى انجام دهيم، مجموع مهارتهاى كلى فرايادگيرى ما بزرگتر خواهد شد. قابليتهاى خود را براى يادگيرى شناخته و ميزان آن را مى فهميم. با چگونگى بهترين شكل برنامه ريزى آشنا مى شويم و انگيزه مان را مديريت مى كنيم. روشهاى رويارويى با مشكلات را بيشتر مى آموزيم. هر چه بيشتر ياد بگيريم اعتماد به نفس بيشترى خواهيم داشت و ازفرآيند يادگيرى با نااميدى كمتر لذت بيشترى مى بريم.

به طور كلى با فرايادگيرى  يك دانش، با اصول يادگيرى دانش هاى ديگر هم آشنا شده و دايره ى آموخته هايمان گسترش مى يابد.

گرچه تمركز ما بر روش كوتاه مدت است اما تأثير آن را بر روش طولانى مدت خواهيم ديد.

به اشتراک بگذارید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در linkedin
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *