روابط خوب گنجينه اى ارزشمند هستند

الهام مقيم زاده

روابط خوب با ديگران وقتى با اصالت و عميق باشند براى ما مانند يك گنجينه هستند.

چرا مى گويم روابط بااصالت وعميق؟ چون روابطى كه بر پايه ريا و منفعت شخصى باشد بر پايه هاى سستى استوارند و خيلى زود فرو مى ريزند.

روابط خوب با ديگران مانند پلى است كه به اطراف خود مى زنيم تا هميشه راهى مطمئن براى رفت و برگشت هايمان داشته باشيم.

خراب كردن پلهاى اطرافمان دشمن تراشى است براى خودمان. لازم نيست همه ما را دوست داشته باشند يا ما همه را، اما داشتن روابط خوب و حسن شهرت هميشه به دردمان مى خورد. مانند اين است كه براى خودمان گنج داشته باشيم و آن را رفته رفته پر مى كنيم. حفظ كردن تجارب و روابط خوب براى طولانى مدت همانند داشتن گنج است.

بله نمى شود همه را راضى نگه داشت و برخى اقدامات ما را ناراحت و غمگين مى كنند. اما اگرمى خواهيد ميراث ارزشمندى به فرزندان خود بدهيد، به آنها برقرار كردن روابط خوب و صحيح را آموزش دهيد.

براى برقرار كردن روابط صحيح، كه منجر به داشتن حال خوب براى خودمان شود كافى است چند شاخص مهم و ساده را در نظربگيريم.

اولين مورد قدردان بودن است. اما شايد ندانيد كه قدردان بودن كافى نيست و تفاوت زيادى ميان قدردان بودن و تشكر كردن وجود دارد.

وقتى قدردان هستيم يعنى فقط حالت تشكر را داريم اما تشكر ابزارى براى قدردانى است.

طبق تحقيقات قدردانى منجر به بهبود سلامت ذهنى و جسمى، خواب بهتر و افزايش بهره ورى مى شود اما اين كافى نيست. لازم است از كسانى كه براى ما كارى كرده اند تشكر كنيم.

اين را در نظر بگيريم كه زمان براى هر انسانى چقدر مى تواند ارزشمند باشد، و با انجام كارى براى ديگران فرصتى از ذخيره ى زمان خود را از دست مى دهد. يعنى با انجام كارى براى ما، كارى براى ديگرى يا خودش را نتوانسته انجام دهد. حتى اگر تصور كنيم كه درخواست ما اهميت چندانى نداشته اما در نظر بگيريم او كارهاى خودش را متوقف كرده و روى كار ما متمركز شده است.

نوشتن يك پيام تشكر يا تماسى براى تشكر وقت چندانى نمى گيرد اما شايد روزى اين تشكر كردن ها زندگى ما را دگرگون كنند.

هر انسانى اشتباه مى كند و از لغزش گريزى نيست. مخصوصن زمانى كه كارى را براى اولين بار انجام مى دهيم ممكن است احمقانه عمل كنيم. اما جمع كردن آن كار و چگونگى واكنش ما به آن خطا خيلى اهميت داردگاهى تنها نياز به يك عذرخواهى يا اقرار ساده لازم است تا اثرى عميق تر از اشتباهمان به جا بگذاريم. براى اين كار نبايد به دنبال فرصت مناسب باشيم، بايد هر چه سريعتر عمل كنيم تا بتوانيم اثر لطمه ى وارد شده را پاك كنيم. پذيرش مسئوليت اعمال خود و آمادگى داشتن براى يادگيرى از تجارب خود بسيار با اهميتاست. اين اتفاق منجر به پيشرفت سريعتر ما مى شود.

تحقيقى كه توسط “جينى كاواجو” متخصص تعاملات ميان فردى انجام شده، نشان مى دهد كه كسانى كه تمايل بيشترى به يادگيرى نشان مى دهند، مى توانند وضعيت هاى منفى پيرامونشان را به شيوه ى مؤثر عوض كنند. ذهنيت يادگيرى آنقدر قدرتمند است كه گرايش منفى اشخاص را نسبت به شما عوض مى كند و منجر به برقرارى رابطه ى مؤثر مى شود.

يك شاخص ارزشمند ديگر كمك به ديگران است. وقتى به ديگران مى گوييم كارى هست كه برايتان انجام دهم شايد ژستى سخاوتمندانه باشد اما تأثيرى عظيم بر اطرافيانمان مى گذارد. اين لطفى آرامش بخش و خوشحال كننده براى ديگرانى است كه اغلب هم كار خاصى نمى خواهند كه برايشان انجام دهيم، اما اثرى مثبت بر خودمان هم مى گذارد. كمك به ديگران براى ما احساس خوشبختى به همراه مىآورد.

“كاوازاكى” مى گويد هميشه سعى كنيد بزرگوار باشيد. فرد بزرگوار به مردمى كه نمى توانند كمكش را تلافى كنند كمك مى كند، او بدون چشم داشت كمك مى كند. او فقط براى حس رضايت از كمك به مردم، به آنها كمك مى كند.

برخى روزها با چند دقيقه صحبت كردن با كسى كه بيمار هست و نياز به هم دردى دارد مى توانيم باعث ايجاد حس خوب هم براى خودمان شويم هم ديگران و دنيا را به جاى بهترى تبديل كنيم.

ممكن است اين تصور ايجاد شود كه داشتن روابط خوب وقت گير است و مارا از الويتهايمان دور مى كند اما مى توان با ترفندهايي كه متناسب با علايق و الويتهايمان هستند اين روابط را ايجاد كنيم. مثلن با شركت در انجمن هاى ادبى و نويسندگى و فيلم، يا گروه هاىآشپزى و ورزشى، اگر به هر كدام از اين مهارتها علاقه مند باشيم مى توانيم با شركت در اين انجمن ها هم به دانش خود اضافه كنيم هم با انسانهايى آشنا شويم كه علايق مشترك با هم داريم و روابط خوبى با آنها برقرار كنيم.

در نهايت براى اينكه بتوانيم از اوقات شبانه روز لحظات شيرين ترى تجربه كنيم و از نيك نامى خود با نگهدارى از پلهاى اطرافمان محافظت كنيم:

قدردانى و سپاسگزارى كنيم.

يادداشت ها و پيام هاى تشكر بفرستيم.

يادگيرى مؤثر داشته باشيم.

به موقع عذرخواهى كنيم.

به اندازه مشغوليت داشته باشيم و الويت بندى كنيم.

به مقدار وقتى كه براى هر چيز مى خواهيم صرف كنيم، توجه كنيم.

همدردى كنيم.

كمك به ديگران را فراموش نكنيم.

به اشتراک بگذارید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در linkedin
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *